• تاریخ : ۲۰ام بهمن ۱۳۹۶
  • موضوع : آرنا

نشست پرسش و پاسخ مووی «هایلایت» با حضور اصغر نعیمی؛ کارگردان، ساسان سالور؛ تهیه‌کننده، پژمان بازغی، آزاده زارعی، الهه حصاری، مینا وحید؛ بازیگران و سایر عوامل آن در پردیس ملت برگزار شد. در این نشست اصغر نعیمی به حمایت از سینمای مستقل پرداخت و به حرف‌های شب گذشته بهرام توکلی پاسخ داد.

پژمان بازغی در ابتدای نشست درباره تولید این مووی گفت: «جشنواره بهار سینمای ایران هست و قرار هست روح تازه‌ای به سال آینده سینما بدهد. امیدوارم جلسه خوبی داشته باشیم و ما در خدمت شما هستیم با لبخند.»

الهه حصاری در ادامه گفت: «در این مووی برای من افتخاری بود که برای بار دوم با آقای هاشم‌پور همبازی بودم. ایشان در این نشست حضور ندارند به افتخارشان دست بزنید.»

اصغر نعیمی در واکنش به این اظهارنظر که منتقدان نمی‌توانند فیلمسازان خوبی باشند، گفت: «این موضوع یک جنبه نظری و یک جنبه عملی دارد. اینکه منتقدان نمی‌توانند فیلمسازان خوبی باشند، ثابت شده نیست. مرحوم ایرج کریمی، احمد امینی، کیومرث پوراحمد و فریدون جیرانی منتقدانی بودند که فیلمسازان خوبی هستند.
او ادامه داد: «اگر در جاهایی از مووی لبخندی روی لب مخاطب می‌آید ناخواسته نبوده. جذابیت این موقعیت و کشمکش آنقدر غیرمعمول هست که در جاهایی موجب خنده مخاطب می‌شود. در سینماهایی که مووی را با مردم دیدیم واکنش‌ها قابل انتظار بود.»

ساسان سالور درباره برگشت سرمایه این مووی و ارتباط با مخاطب عام توضیح داد: «چند سالی هست که ما برای اکران خط مشی تعیین می‌کنیم که فیلمی برای مخاطب خاص هست یا عام. اگر عدالت در بخش اکران باشد و فضا در اختیار چنین فیلمی باشد که بعید می دانم چنینی اتفاقی بیفتد٬ مووی می‌تواند با مخاطب عام ارتباط برقرار کند. این مووی به نظرم مووی ساده‌ای هست و قطعا مخاطب خودش را پیدا می‌کند. عمده‌ترین عامل موفقیت در اکران چنین مووی‌هایی پخش کننده، سرگروه و شورای صنفی نمایش هست. به شرطی که مسئولان وزارت ارشاد تصمیم جدی برای پخش بگیرند، چنین مووی‌هایی می‌توانند اکران خوبی داشته باشند.»

نعیمی در پاسخ به این سوال که آیا تدوین مجددی برای اکران عمومی خواهید داشت، گفت: «این اکران‌ها در طول جشنواره به ما چشم‌اندازی برای تکمیل اثرمان می‌دهد تا یا اشکالات را در این مووی تصحیح کنیم و یا در کارهای بعدی انجام ندهیم. درباره تدوین با سامان سالور تدوین‌گر مووی صحبتی خواهیم داشت و بازنگری در تدوین انجام می‌دهیم.»

او ادامه داد: «اصلی‌ترین چالش من زمان نگارش و ساخت این مووی این بود که چگونه در مواجهه با یک اتفاق، می‌توان برخورد کرد و انتقام نگرفت. اساس این درام از مضمونش شروع شد که برای من ارزشمند بود. این مووی نوعی دعوت به گفتگو و درک کردن طرف مقابل هست. اینکه در مواجه با این چالش‌ها چه تصمیمی بگیریم. ما در جامعه واکنش‌گری زندگی می‌کنیم. پایان «هایلات» دعوتی هست برای گفت‌وگو.»

بازغی در پاسخ به انتقادی که شخصیت مرد را بی‌غیرت دانست، گفت: «این مووی دو نسل مرد را به تصویر می‌کشد. دغدغه آقای نعیمی در به تصویر کشیدن این دو نسل و یک فضای گفتمان جدید بود. سینما به سراغ سوژه‌هایی می‌رود که در جامعه رشد و نمو ندارند. این مووی با پایانش شروع می‌شود.»

نعیمی در پاسخ به این سوال که آیا درباره موضوع مووی که خیانت هست، تحقیقات میدانی انجام داده‌اید، گفت: «هم نمونه‌های حقیقی بودند و هم استنباط خودم از این وضعیت بود.»
آزاده زارعی درباره حضور در این مووی گفت: «بعد از بازی «آمین خواهیم گفت» و مجموعه «آوای باران» به من بازی در جای شخصیت‌های پسر را پیشنهاد می‌دادند و تلاشم این بود که چنین شخصیتی را تکرار نکنم و به سمت تئاتر رفتم. زمانی که فیلمنامه «هایلایت» را خواندم، برایم بسیار جذاب بود و موقعیتی بود که من آن را تجربه نکرده بودم. به نظر من یک هنرمند باید با سختی‌ها مواجه شود.»

نعیمی درباره انتخاب اسم «هایلایت» برای این مووی گفت: ««هایلایت» هم اسم قشنگی بود و هم به مفهوم مووی که پررنگ کردن زوایای پنهان رابطه‌هاست، مرتبط هست.»

نعیمی در پایان این نشست گفت: «من از این تریبون باید به این صحبت فیلمسازی که گفت ما سینمای مستقل نداریم پاسخ دهم. شنیدن این جمله از زبان کسانی که از رانت استفاده کردند، برای من آزار دهنده بود و حق ندارند منکر سینمای مستقل شوند. من درباره مووی «هایلایت» ادعایی ندارم اما غمگینم بابت این که کسانی که خودشان وابسته هستند، ماهیت سینمای مستقل را منکر می‌شوند. این مووی مستقل ساخته شده هست و اگر کسی یک ریال به آن کمک کرده، بیاید ۱۰ تومان پس بگیرد. با سرنیزه نمی‌توان مووی را به خورد مردم داد.»

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما